Voortgezet Onderwijs

 

 

Veertien jaar geleden kreeg ik de aanvraag om bijles en huiswerkbegeleiding te geven aan een leerling, die ik ook op de lagere school had begeleid voor dyslexie.

 

 

Ik ben mij toen gaan specialiseren in de vakken Nederlands en Engels (gestudeerd in Engeland en afkomstig van Engels talige familieleden) t/m 6 VWO en ook examen training.

Momenteel geef ik de vakken: Nederlands, Engels, maatschappijleer, kunstgeschiedenis, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, economie en t/m VMBO-t wiskunde en NASK

 

De bijles aanbieders rijzen momenteel als paddestoelen uit de grond. 

Ik onderscheid mij met het geven van bijles met meer, dan alleen een leerling helpen en uitleg geven, die zijn/haar boek meeneemt. Ik bereid alle lessen voor, werk aan het zelfvertrouwen van de leerling en bekijk wat de leerling echt nodig heeft. 

 

Tijdens het intake gesprek door de telefoon stel ik veel vragen en bepaal ik samen de hulpvraag/hulpvragen. 

Ook vraag ik om welke leerstof het gaat en bereid ik de les voor. De eerste les neemt de leerling zijn/haar boek/boeken mee met wat er geleerd moet worden.  Ik bekijk of de basis, het fundament goed is om de leerstof van school eigen te maken, is dit niet het geval, dan zorg ik ervoor dat het het fundament stevig wordt. De basis is essentieel, vergelijk het maar met de wortels van een boom.

Wij leren en oefenen samen voor toetsen, maken een planning en ik stel de ouder(s) waar nodig op de hoogte.  Tijdens de bijles werk ik aan het zelfvertrouwen van de leerling en pas mijn uitleg en methodieken aan.

 

Mijn praktijk heet: leer mij het zelf te doen, dat wil zeggen, dat ik een leerling voor een bepaalde periode begeleid en daarna heeft de leerling genoeg bagage om het zelf te doen.

Ook dyslectische leerlingen geef ik genoeg bagage mee, om bijvoorbeeld de Engelse woorden goed zelf te leren.

Leerlingen met dyscalculie help ik met de rekentoets en economie, alles op maat.

Voorbereidend op PTA’s, SE’s en examens wordt de leerling ook door mij gecoacht.

 

Vanaf de eerste les Engels oefenen wij al voor het mondeling Engels.

Veel leerlingen die bij mij binnen komen vinden het moeilijk om Engels te spreken, maar meestal ligt het aan durven doen. 

Door uitleg te geven over de klanken en melodie van de taal, de verschillende accenten, benoemen waarom het misschien raar is om Engels te spreken durft de leerling al vanaf het eerste begin Engels met mij te spreken. With a lot of humor!

 

Holiday packing list: English ✔